Jezdíme za mokra a sněhu

Jezdíme za mokra a sněhu
12. 3. 2018

Drnčí budík, na parapet bubnují kapky a vy už rychle rušíte dnešní cestu na kole? Ne tak zhurta, přátelé! Díky dnešním tipům zjistíte, že i za deště a dokonce i za mrazu a sněhu můžeme zachránit další šetrné kilometry! A taky uvidíte, jak na sebe budete v cíli pyšní.


Jak vybavit kolo

Polívka je prý základ, v našem případě jsou to ale blatníky. A to speciálně ten přední, který by měl co nejvíce zakrývat plášť kola. Při troše šikovnosti ho můžete „vytunit” gumovou zástěrkou (poslouží i kus PETky). Zadní blatník už tak dlouhý nemusí být, měl by ale vpředu ideálně dosahovat až ke středové ose. Snížíte tak pravděpodobnost mokrých nohavic i bot.

Nezapomeňte také ochránit obsah všech brašniček (ty nemusí být nepromokavé) a košíků (promokavé už z výroby!-). Vždy je proto dobré mít alespoň obyčejnou igelitku, do které choulostivé věci zabalíte ještě doma.

Velké cyklobrašny jsou většinou voděodolné (na ty od Ortliebu je spolehnutí). Přesto jejich slabým místem bývají namáhané švy (hlavně ty spodní) a zipy. Nejvíce na ně cáká zespoda. Pokud s nimi jezdíte, ale ještě jste je neprověřili, radši se opět pojistěte igelitkou, ať z brašny v práci nevyndaváte mokré věci na převlečení.

Pro cyklistu není moc horších chvil, než když z vyhřátého pracoviště (netýká se vodních záchranářů) usedne na nacucané sedlo. Není tedy od věci na sedlo ráno natáhnout opět spásnou igelitku či mikrotenový pytlík a zafixovat ho gumičkou (samozřejmě existují i speciální kryty, které uspokojí každého estéta, ty budou ale lákat různé nenechavce). Dělejte to i preventivně, často se rozprší až přes den.


Co na sebe

Lehčí přeháňky vás mohou nechat naprosto klidnými. Příliš nepromoknete a zřejmě uschnete ještě cestou. Pro hustší déšť už je lepší vyzbrojit se cyklopláštěnkou. Nouzovým řešením může být i jednorázový „kondom“, který vás nijak nezatíží. Pro běžné ježdění na kratší vzdálenosti (a menšími rychlostmi) se hodí pláštěnka typu pončo, ideálně ta, která vám zakryje i kolena. Při nižších rychlostech jsou použitelné i speciální cyklistické pláštěnky, které se napínají přes ruce až na řidítka. Pozor voda z pláštěnky vám ale může stékat přímo na nohavice.

Každodenní praktici proto sází na pláštěnku v kombinaci s nepromokavou větrovkou a kalhotami. Praktické jsou také návleky na boty či v Nizozemsku oblíbené lehké šusťáky, které přetáhnete přes kalhoty. Pokud chcete vypadat opravdu stylově, koukněte třeba na nabídku karlínské firmy SegraSegra, kde šijí odolné modely přímo pro městské cyklisty.

A konečně, nic nepotěší tak, jako horký čaj a rezervní suché oblečení, které jste si předem prozřetelně uložili v práci.


Jak jezdit

Na mokrém povrchu se jinak jezdí i brzdí! Pozor na ráfkové brzdy, které možná máte. To, co normálně ubrzdíte na deseti metrech, můžete s mokrými ráfky brzdit i třicet. A to už můžete být na druhé straně křižovatky. Proto je dobré držet si je občasným jemným „pumpováním“ suché, aby pak zabraly.

Zvláštní pozor si dejte na tramvajové koleje, které kloužou. Základní pravidlo pro jejich překonání zní: čím víc na kolmo, tím líp (video). Nepřejíždějte je také, pokud zrovna zatáčíte či jste v náklonu. Podobně zrádné může být také napadané listí a hladké dřevo.

Dešti se dá i vyhnout za pomoci různých aplikací a meteoradarů (např. radar.bourky.cz), ze kterých se zakrátko naučíte dobře odhadovat, za jak dlouho právě zuřící nečas přejde. V Česku bývá asi nejspolehlivější předpověď ČHMU.

A co po dešti? Kápněte do řetězu trochu oleje, který se nejspíš vymyl. Ať do toho můžete zlehka šlápnout zase příště!


No a co když sněží?

Ani jízda v mrazu a sněhu rozhodně není ničím nereálným. Kromě výzvy zima pro cyklisty znamená i kouzelné zážitky. Vždy záleží na podmínkách a časté nedostatky v zimní údržbě cyklistické infrastruktury musíte nahradit přípravou a zručností.

Základním předpokladem je kvalitně osvětlené kolo.

Na zimu jsou lepší silnější pláště s hrubším vzorkem. Můžete také o poznání snížit tlak v duších.

Kolo parkujte v teple a pravidelně také čistěte spodek kola a pohyblivé díly od soli. Komponenty držte dobře promazané vazelínou, která v zimě nezatuhne.

Baterii u elektrokol
nenechávejte v zimě přes den venku, berte si ji v práci do tepla, i když aktuálně nepotřebuje dobití.

Na kolo se v zimě oblékáme tak, aby nám při běžné chůzi bylo trochu zima – zahřejeme se totiž cestou. Zvláštní péči si zaslouží končetiny a hlava. Potřebujeme proto kvalitní rukavice. Proti zacákání od předjíždějících aut chrání nepromokavé návleky přes boty nebo kalhoty, které slouží i jako další tepelná ochrana. Místo šály je praktičtější nákrčník, který lze vyhrnout opravdu vysoko. Čepici, nákrčník nebo kuklu se hodí sepnout přilbou. Nejmokřejší budete při teplotách kolem nuly, pak není ostudou brát s sebou si převlečení, nebo ho mít v práci připravené. V zimě se vyplatí cyklistické brýle i dalekozrakým. Počítejte s jejich zamlžováním, na otírání se hodí hadřík, kapesník, či pletená rukavice.

*Čtěte další články našeho seriálu Jak na kolo.*

Článek jsme připravili ve spolupráci s portálem Městem na kole, autory knihy Městem na kole (Grada 2018, kapitoly “Jak dorazit do cíle v pohodě,” “Za tmy,” “Za deště” a “V zimě”.) a spolkem AutoMat (organizátorem soutěže Do práce na kole).

Ať už jste kovaný sportovec, nebo spíš kavárenský povaleč, vyzkoušejte květnovou soutěž týmů Do práce na kole! Soutěží se hlavně v pravidelnosti. Především jde ale o dobrou náladu.

Foto: Sascha Kohlmann – licence CC BY-SA 2.0

Sousedské slavnosti Zažít město jinak představí Potulnou cykloporadnu. Už tuto sobotu 18. září

Sousedské slavnosti Zažít město jinak představí Potulnou cykloporadnu. Už tuto sobotu 18. září

V rámci letošního ročníku Zažít město jinak, sousedských slavností, které pořádáme již tradičně každou třetí zářijovou sobotu, jsme pro vás připravili interaktivní, zábavnou a především edukativní projížďku Prahou se zkušenými…
Cargo Bajkeři: Věříme, že současná i nadcházející generace bude brát bezemisní rozvoz jako nedílnou součást města

Cargo Bajkeři: Věříme, že současná i nadcházející generace bude brát bezemisní rozvoz jako nedílnou součást města

Česká firma 4AVS vyrábí už deset let nákladní elektrokola pro nejrůznější potřeby. Od roku 2018 provozuje pod značkou Cargo Bajkeři také přepravní službu. S Petrem Pokorným, jednatelem společnosti, jsme si…
Zářijová výzva Do práce na kole už po páté motivuje k pohybu i zájmu o životní prostředí

Zářijová výzva Do práce na kole už po páté motivuje k pohybu i zájmu o životní prostředí

Na kole, koloběžce, pěšky nebo poklusem. Zaříkadlo, které pravidelní účastníci a účastnice akce Do práce na kole znají nazpaměť. Ke klasické celokvětnové výzvě se pořadatelé ze spolku AutoMat rozhodli v…
Výzvu pořádá
auto*mat
Generální partner
GLS
Národní partneři
Mediální partneři