Kolo a výbava - Do práce na kole

Kolo a výbava

Kolo a výbava
9. 4. 2020, 8 min. čtení

Máte v plánu pořídit si na jubilejní 10. ročník Do práce na kole nový bicykl nebo jste po pár jarních kilometrech zjistili, že byste si měli svého cyklomiláčka ještě dovybavit? Nechte se inspirovat!

Pokud si plánujete pořídit kolo pro pravidelné jezdění po městě, určitě oceníte, když bude pohodlné (pro město volte kola se vzpřímeným posezem), nenechá vás ve štychu a vydrží i dlouhodobé drncání po kostkách. Rovnou tedy zapomeňte na supermarketové trháky v hodnotě hlavní výhry AZ Kvízu, ale zase to moc nepřehánějte – drahé kolo se budete bát nechat na ulici a připravit se o tuhle výhodu je prostě škoda. Nové a kvalitní kolo do města může vyjít na 20 000 Kč.

Rozumným řešením můžou být kola z druhé ruky. Koukněte třeba na Aukro nebo Bazoš. Solidní kola tu najdete i za pár tisíc, ale pozor: zkontrolujte rám a komponenty, které se hůře nahrazují (přední vidlice, středové složení), abyste z něj brzy neměli stojan na květináč. A jeden tip: na repasovaná kola z 90. let za skvělou cenu se specializuje pražský bikejan. S výběrem ideálního typu kola vám pomůže i tato tabulka Městem na kole.

Také předem pořízením kola dbejte na velikost jeho rámu, výšku řídítek, velikost a typ sedla – to jsou základní parametry, které je nutné přizpůsobit vaší postavě. Výška řidítek ovlivňuje váš posez. Ruce by měly být mírně pokrčené v lokti, nikoli napnuté. Rovnější posez vyžaduje pohodlnější sedlo.

Elektrokola jsou ideální volbou pro překonávání kopců (počítejte s investicí od 30 000 Kč). Naopak pro kombinaci s veřejnou dopravou či časté nošení do schodů je výhodnější lehká skládačka či koloběžka. Máte-li děti a chcete vozit náklady, může vaše specifické požadavky splňovat kolo nákladní.

Kolo bychom měli a teď pojďme na výbavu. Můžeme ji rozdělit na povinnou dle zákona a doporučenou dle zkušeností.

Povinná výbava

Na kole byste měli mít dvě na sobě nezávislé brzdy. Základní bezpečnostní poučkou cyklisty je „být vidět“. Určitě jste někdy předjížděli nějakého „batmana”, takže víte, jak neviditelný dokáže být cyklista bez jediné odrazky. Proto mezi povinnou výbavu patří: přední-bílá, zadní-červená odrazka, oranžové odrazky na šlapkách (alternativně mohou být na botách či nohavicích) a také oranžové odrazky na bocích (ty mohou být v drátech, na rámu, pláštích, oděvu cyklisty apod.). Toto platí ve dne. Za snížené viditelnosti musíte přidat bílý světlomet (ten musí svítit, blikat může jen na osvícených trasách. Dnes už může být indukční nebo na USB) a červený světlomet (stačí jen blikání). Praktické jsou sundavací blikačky na baterky a ještě lepší moderní indukční blikačky (např. Reelight), která ani nemusíte zapínat, rozsvítí se automaticky. Nepoužívejte čelovky, oslňují.

Pokud jste si při přestavbě na městské kolo kupovali nová řídítka, pak je třeba upozornit, že volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny, např. zátkami nebo rukojeťmi, stejně jako mají být brzdové páčky na konci zaobleny nebo změkčeny. Pozn.: Povinnou výbavu formuluje vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2014 Sb. v příloze 12).

Doporučená výbava

Zámek

Nežijeme na Islandu, takže je dobré pojistit své kolo zámkem. A i zde platí: těm nejlacinějším kouskům se vyhněte. Zámek z drátu silného jako kabel k notebooku je spíše symbolický. Mezi nejbezpečnější zámky patří tzv. podkovy. Dobré jsou i masivnější řetězy nebo zámky typu „skládací metr“, ideálně od renomovaných značek Abus či Trelock. Kolo zamykejte za jeho rám (ne za přední či zadní kolo) a k pevným předmětům (pokud možno tak, aby nikomu nepřekáželo). Zámek nemusíte vozit s sebou: stačí ho nechávat zamčený v cíli své cesty.

Blatníky

Pokud chcete přijet do práce vždy čistí, bez blatníků se neobejdete. A nejde přitom jen o slejváky, oceníte je i po dešti na mokrých silnicích (o jezdění za mokra jsme psali minule). Přední blatník volte co nejdelší.

Pláště: široké a kvalitní

Terén městských ulic bývá rozmanitý – od hladkého asfaltu přes rozbitou dlažbu po tramvajové koleje. Všechny povrchy nejsnáze překonáte s širokými plášti, které jen tak nezapadnou do nějaké mezery. A jaký vzorek? Drapáky „na motokros” vyměňte za co nejhladší plášť. Uvidíte, jak zrychlíte. Městské pláště také bývají vybavené ochranou proti proříznutí.

Nosič, brašny, košík

Pro běžnou jízdu po městě potřebujete vyřešit, kde budete vozit věci. Není nad obyčejný nosič, na který připevníte cokoliv vás napadne: expediční brašny, single tašku k zavěšení ze strany, košík či dokonce uzamykatelný box. Také přední košík je překvapivě praktický. Je to výborný odkládací prostor, přístupný i za jízdy. A je-li sundavací, snadno ho použijete rovnou jako nákupní! Výhodou brašen je, že nebudete mít propocená záda od batohu. Další možnosti dávají prodloužené nosiče longtailů (dlouhé nákladní kolo) či velkoobjemový koš nebo platforma cargokol.

Stojánek

Máte-li těžší kolo ověšené brašnami, jistě oceníte tenhle detail. Pomůže při zapínání brašen, zamykání kola a umožní vám postavit kolo všude tam, kde ho není o co opřít. Stabilnější než stojánky na zadní vidlici jsou ty, které se montují poblíž středu, pro těžší kola dvojramenné.

Kryt na řetěz

Užitečnou součástkou, díky které na vaší sukni či kalhotách neulpěje originální černý ornament, je kryt na řetěz. Standardní plastové kolečko na největším tácu moc nepomůže, volte kryt, který schová celou horní část řetězu.

Zvonek

Tato zanedbatelná investice značně usnadní život na frekventovaných cyklostezkách. Ani cinkání zvonkem vás ale neopravňuje řítit se jako tasmánský čert!-)

 

Zrcátko

Není úplně nezbytné, v hustém provozu ho ale oceníte. Nejvíc vydrží ty na kovové tyčce.

 

Vybavování kola nemusí být jen povinnost. Dopřejte si něco, co vás potěší, třeba držák na kelímek s kávou, nebo ozdobu, která udělá vaše kolo unikátním.

 

*Čtěte další články našeho seriálu Jak na kolo.*

Článek jsme připravili ve spolupráci s portálem Městem na kole, autor knihy Městem na kole (Grada 2018) a spolkem AutoMat (organizátorem soutěže Do práce na kole).

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole Cyklodoprava

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole
Na kole po celý rok – i v zimě Jak na kolo

Na kole po celý rok – i v zimě

Na kole po celý rok – i v zimě
Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů? Cyklodoprava

Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů?

Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů?
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři