Kolo a výbava

Kolo a výbava
9.5.2018

Tento článek přinášíme trochu „s křížkem po funuse“, ale možná po pár dnech jízdy Do práce na kole zjišťujete, že byste si měli svého cyklomiláčka ještě dovybavit. Anebo jste rovnou přišli na to, že byste potřebovali nové kolo. Nechte se inspirovat!

Pokud si plánujete pořídit kolo pro pravidelné jezdění po městě, určitě oceníte, když vás nenechá ve štychu a vydrží i dlouhodobé drncání po kostkách. Rovnou tedy zapomeňte na supermarketové trháky v hodnotě hlavní výhry AZ Kvízu, ale zase to moc nepřehánějte – drahé kolo se budete bát nechat na ulici a připravit se o tuhle výhodu je prostě škoda.

Rozumným řešením můžou být kola z druhé ruky. Koukněte třeba na Aukro nebo Bazoš. Solidní kola tu najdete i za pár tisíc. A jeden tip: na repasovaná kola z 90. let za skvělou cenu se specializuje pražský bikejan. S výběrem ideálního typu kola vám pomůže i tato tabulka Prahou na kole.

Kolo bychom měli a teď výbava. Můžeme ji rozdělit na povinnou dle zákona a doporučenou dle zkušeností.

Povinná výbava

Na kole byste měli mít dvě na sobě nezávislé brzdy. Základní bezpečnostní poučkou cyklisty je „být vidět“. Určitě jste někdy předjížděli nějakého „batmana”, takže víte, jak neviditelný dokáže být cyklista bez jediné odrazky. Proto mezi povinnou výbavu patří: přední-bílá, zadní-červená odrazka, oranžové odrazky na šlapkách (či na botách, nohavicích) a také oranžové odrazky na bocích (ty mohou být v drátech, na rámu, pláštích, oděvu cyklisty apod.). To platí ve dne. Za snížené viditelnosti musíte přidat bílý světlomet (ten musí svítit, blikat může jen na osvícených trasách) a červený světlomet (stačí jen blikání). Praktické jsou sundavací blikačky na baterky nebo také moderní světla poháněná dynamem, která ani nemusíte zapínat, rozsvítí se automaticky.

Doporučená výbava

Zámek

Nežijeme na Islandu, takže je dobré pojistit své kolo zámkem. A i zde platí: těm nejlacinějším kouskům se vyhněte. Zámek z drátu silného jako kabel k notebooku je spíše symbolický. Mezi nejbezpečnější zámky patří tzv. podkovy. Dobré jsou i masivnější řetězy nebo zámky typu „skládací metr“, ideálně od renomovaných značek Abus či Trelock. Kolo zamykejte za jeho rám (ne za přední či zadní kolo) a k pevným předmětům (pokud možno tak, aby nikomu nepřekáželo). Zámek nemusíte vozit s sebou: stačí ho nechávat zamčený v cíli své cesty.

Blatníky

Pokud chcete přijet do práce vždy čistí, bez blatníků se neobejdete. A nejde přitom jen o slejváky, oceníte je i po dešti na mokrých silnicích (o jezdění za mokra jsme psali minule).

Pláště: široké a kvalitní

Terén městských ulic bývá rozmanitý – od hladkého asfaltu přes rozbitou dlažbu po tramvajové koleje. Všechny povrchy nejsnáze překonáte s širokými plášti, které jen tak nezapadnou do nějaké mezery. A jaký vzorek? Drapáky „na motokros” vyměňte za co nejhladší plášť. Uvidíte, jak zrychlíte.

Nosič, brašny, košík

Pro běžnou jízdu po městě potřebujete vyřešit, kde budete vozit věci. Není nad obyčejný nosič, na který připevníte cokoliv vás napadne: expediční brašny, single tašku k zavěšení ze strany, košík či dokonce uzamykatelný box. Také přední košík je překvapivě praktický. Je to výborný odkládací prostor, přístupný i za jízdy. A je-li sundavací, snadno ho použijete rovnou jako nákupní!

Stojánek

Máte-li těžší kolo ověšené brašnami, jistě oceníte tenhle detail. Pomůže při zapínání brašen, zamykání kola a umožní vám postavit kolo všude tam, kde ho není o co opřít.

Kryt na řetěz

Užitečnou součástkou, díky které na vaší sukni či kalhotách neulpěje originální černý ornament, je kryt na řetěz. Standardní plastové kolečko na největším tácu moc nepomůže, volte kryt, který schová celou horní část řetězu.

Zvonek

Tato zanedbatelná investice značně usnadní život na frekventovaných cyklostezkách. Ani cinkání zvonkem vás ale neopravňuje řítit se jako tasmánský čert!-)

Článek jsme připravili ve spolupráci s portálem Prahou na kole a spolkem Auto*Mat (organizátorem soutěže Do práce na kole).

V sadě skví se benzo[a]pyren

Automobilová doprava má své přínosy, ale zvlášť ve městech i své zápory. Ty jako tzv. negativní externality dopadají i na lidi, kteří auto ve městě nepoužívají. Dá se s tím…
Cyklobarometr 2018

Cyklobarometr 2018

Které město bude mít nejvíce cyklobarů a zvítězí ve třetím ročníku unikátního Cyklobarometru? Obhájí Hradec Králové loňský titul? Je to jen ve vašich rukách. Oznámkujte svoje město a řekněte nám,…
Více silnic, méně kolon?

Více silnic, méně kolon?

V Auto*Matu se kromě Do práce na kole, Zažít město jinak a vzdělávání dětí věnujeme i městské dopravě jako celku. Zabývat se jen cyklistikou a pomíjet přitom veřejný prostor nebo…
Generální partneři
Národní partneři
Za finanční podpory a pod záštitou
Mediální partneři