Auto*Mat: Mýty, hejty, touhy - Do práce na kole

Auto*Mat: Mýty, hejty, touhy

Auto*Mat: Mýty, hejty, touhy
31. 5. 2018, 17 min. čtení

Za ekoteroristy nebo cyklofašisty nás naši názoroví odpůrci označují pravidelně. Předminulý týden tuto „lichotku” zopakovala i Alexandra Udženija z opoziční ODS na pražském zastupitelstvu. Je Auto*Mat skutečně buňkou extremistů, kteří chtějí pomocí zvonků a pedálů rozvrátit město? Od koho a za kolik odebíráme banány, které po nocích strkáme do výfuků? A čeho dalšího byste se měli bát?

Před 16 lety bydleli Martin se svou ženou a dvěma malými dětmi nad rušnou křižovatkou v centru Prahy. Za jejich okny, která kvůli smogu a hluku raději přestali otevírat, neúnosně houstla doprava a po chodníku zaplněném auty se často nedalo ani projít. Jednoho rána začal Martin Mareček tohle každodenní motorové drama ze svého okna natáčet. Na dokumentaristu ostatně žádný div, ale brzy si uvědomil, že zůstat jen za kamerou nestačí. Vydal se ven, zjistit, jak složité je změnit město jako jeden z jeho obyvatel.

Svůj dokument Martin dokončil po šesti letech už jako „lobbista” za zdravou Prahu. Kromě názorových otoček a následně prohrané sázky Pavla Béma, andělských cyklojízd, pokusu o první pražský Den bez aut, tragickou smrt kamaráda Jana Bouchala a svého konečného rozhodnutí odstěhovat se z původního bytu, přitom zachytil i první roky iniciativy, která kolem něj postupně vznikala. Začali si říkat stejně jako film: Auto*Mat. Nešlo o „levicovou bojůvku, ale vlastně naprosto konzervativní touhu žít v příjemném a zdravém prostředí,“ popsal tehdy Martin snahy svých přátel v jednom rozhovoru. V jiném interview se ho ptali:

„Jste optimista? Věříte, že nastane situace, kdy bude organizace Auto*Mat zbytečná?“

„Myslím, že nemusí být zbytečná nikdy. Pro mě je u Auto*Matu zásadní symbol hvězdičky * uprostřed názvu. Oživující princip. Hravost. Auto*Mat není organizací destruktivní, fundamentalistickou, protestní, proti autům. Spousta členů autem občas určitě jezdí. I moje východisko nebylo aktivisticky-bořitelské, ale spíš rodinně-konzervativní ve smyslu vztahu k místu pro život. Mám rád Prahu. Auto*Mat iniciativa je zaměřená na kultivaci města, může se společně s městem vyvíjet. Samotné nastavení záleží na potřebách lidí, kteří iniciativu tvoří. Můžou se dát třeba na městské zahrádkaření… Vážně, Auto*Mat nehlásá nic revolučního, trend vlídné a šetrné dopravy je běžný ve Vídni, Paříži, Londýně, Kodani a dalších metropolích. Spočítali si, že je to pro ně výhodné.“

Proč tento příběh píšeme? Když budete znát, z čeho vycházíme, budete i vědět, kdo jsme. Martinova tehdejší odpověď totiž vystihuje snahy Auto*Matu i dnes. Náš cíl je stále stejně „konzervativně” jednoduchý, byť od politiků vyžaduje skutečně progresivní kroky: chceme město, ve kterém je radost žít.

co si o nas mysli


Haf!

Dobrý život ve městě je široký pojem. My jsme se zaměřili především na veřejný prostor a později i sousedské vztahy a vzdělávání dětí. Záhy jsme totiž pochopili, že jen poetické happeningy politiky ke změnám nikdy nepřesvědčí, a tak jsme se nevyhnutelně dali na „watchdogovou” práci. Dnes jsme jediná neziskovka, která se komplexně zabývá pražskou dopravou. Náš tým Rozvoj Prahy není jen hlídacím psem politiků, dopravních záměrů, kauz a investic města. Především se aktivně snažíme, aby město začalo věnovat dostatečnou pozornost i udržitelné dopravě (tedy pěší, cyklo a MHD). Přinášíme proto ověřená řešení z evropských metropolí, komentujeme rozhodnutí města, vydáváme vlastní dopravní studie, organizujeme debaty, spolupracujeme s politiky, dopravními odborníky, architekty, výzkumníky, umělci, obyvateli i dalšími neziskovkami – zkrátka všemi, komu prostředí města není lhostejné.

Za ty roky jsme vytvořili desítky studií a odborných podkladů. Naše predikce ohledně dopravy se (bohužel až příliš často) naplňují. Výsledky naší práce prokazují, že pokud jde o rozvoj městské mobility, máme k němu rozhodně co říct, zvlášť když to v některých případech nedělají městské instituce. Ostatně, kdo jiný může poukazovat na nepohodlné skutečnosti než ten, komu za to nehrozí vyhazov z práce?

Ano, happeningy (jako třeba loňský Průvod vypuštěných duší) pořádáme pořád. To, když chceme, aby veřejnost věděla, že politici některá důležitá témata ignorují. Ani cyklojízd jsme se nevzdali, protože cyklistika v Praze je pořád popelkou. Její podpora je dlouhodobě nedostatečná a stále není obecně chápána její smysluplnost. Byť od prvních cyklojízd, na kterých jejich účastníky zatýkala policie (a to i přesto, že byly legální), se mnohé posunulo. Jakkoliv jsou pro někoho cyklojízdy kontroverzní, stále mají svůj význam.

 

Město jsou lidé

Když jsme kdysi ve spolupráci s magistrátem Smetanovo nábřeží proměnili ve víkendovou promenádu s lehátky a kulturním programem Nábřeží žije, ani ve snu nás nenapadlo, že takových míst budeme jednou koordinovat 80 včetně 20 dalších měst po celé republice. Stalo se totiž něco, s čím jsme nepočítali: lidé chtěli organizovat podobné slavnosti s vlastním programem ve vlastních ulicích. Byrokracie jim to ale dodnes (zvlášť ve velkých městech) prakticky nedovoluje. Už 13 let jim proto pomáháme s úřady, zábory, značkami, radami a propagací. Aktivizujeme další obyvatele, aby se nebáli měnit veřejný prostor kolem sebe, aby měli své okolí i sousedy rádi. Říkáme tomu Zažít město jinak a funguje to. Vznikají nová přátelství a spolupráce, nové aktivity a sdružení, která se dále snaží zlepšovat život ve svých lokalitách. Stále chceme žít jinak než ve stresu, v šedivém veřejném prostoru, v anonymitě a v nezájmu o své okolí a je nás pořád víc.

 

Zdravější lidé, zdravější město

Kdyby denně proudilo pod okny Martina Marečka 16 200 cyklistů, běžců a chodců, asi by se s rodinou nikdy nestěhovali. Ale to vám, účastníkům Do práce na kole, nemusíme vysvětlovat :) Máme radost, že toto číslo už osmý rok za sebou výrazně roste.

 

Děti

I my věříme, že děti jsou naše budoucnost. Proto ve spolupráci se základními a středními školami žákům vysvětlujeme, jak funguje město, jaké přínosy má pro něj udržitelná doprava a jak se po městě pohybovat bezpečně. Připravujeme pro ně soutěže, hry i cyklojízdy. Letos jsme pro vysokoškoláky také poprvé otevřeli výzvu Do školy na kole(www.vzdelavani.auto-mat.cz)

 

A to je celé. Omlouváme se za zklamání, ale tajný sklad banánů bohužel nevedeme. Vždy budou politici, kteří nás budou nálepkovat a získávat tak laciné body u části voličů. Za teroristy nás označují nejčastěji lidé, kteří ani neví, co děláme, nebo nerozumnějí, co je naším skutečným cílem. A také politici, které kritizujeme za jejich ideje a rozhodnutí, které město poškozují. Ale nad tím nebrečíme. Populismus se vymýtit nedá.

Chápeme, že část společnosti si odmítá přiznat rizika, na která upozorňujeme, a naše sny nesdílí. Zároveň ale vidíme, že stále více lidí to vidí podobně. Stejně jako vy víme, jak vypadají zahraniční města, která vedou v hodnoceních kvality života. A také víme, jak moc a proč za nimi Praha stále ztrácí – v něčem se jim dokonce ještě vzdaluje.

Hodně příležitostí ale pořád můžeme chytnout za pačesy, a proto se snah o dobrém životě ve městě nevzdáme! Při tom se sluší poděkovat všem, bez kterých by žádný Auto*Mat neexistoval. Jsou to lidé z našeho Klubu přátel, kteří to vidí podobně – „jedou v tom s námi” – a pravidelně nás podporují. Aktuálně je jich 600 a my jsme jim 600 krát vděční! Díky!

Na titulním fotu současný Auto*Mat (zleva: Vratislav Filler, Peter Halaj, Bára Císařová, Michal Lehečka, Anna Kociánová, Petr Dlouhý, Lenka Myšáková, Petra Melingerová, Jakub Holzer, Zdeněk Svačina. Za objektivem Martin Šotola. Chybí Vašek Kugler, Ondra Hána, Láďa Kerleha, Olga Srstková a Klára Dušáková)

 

Nejčastější mýty a hejty

Jste cyklofašisti a ekoteroristi

Popravdě nevíme, co tím dotyční myslí. Když nemáš argument, hoď tam cyklofašistu, mohli bychom říct.

Nikdy jsme nepoužili násilí ani nikoho k ničemu nenutili (i kdybychom chtěli, nemáme jak). Pouze se někdy hravými, někdy věcnými, ale vždy transparentními a legálními způsoby snažíme o veřejnou (a politiky často nevyslyšenou) diskuzi nad tím, jak by mělo vypadat zdravé a udržitelné město. Že to někteří lidé a politici nemůžou skousnout, vypovídá spíše něco o nich než o nás.

Cyklojízdy blokují dopravu

Naopak, chceme ukázat, že i cyklisté jsou doprava. Že do města patří, že mu prospívají. A proto by je politici měli podporovat. Máme za sebou velké jízdy povedené více i méně, v posledních letech je už umíme realizovat prakticky nekonflitktně. Sobotní cyklojízda má na dopravu v Praze zlomkový dopad ve srovnání s desítkami komerčních akcí, které se ve městě pravidelně konají. A stále platí, že bez toho, abyste prokázali váhu zájmu, který za vámi stojí, se s vámi v tomto městě baví jen málokdo.

Ano, cyklojízda jednou za rok zdrží provoz o 15 minut (vše je navíc předem nahlášené a připravené ve spolupráci s policií vč. objízdných tras), kolony aut ji ale zdržují každý den. Ostatně, musí být ulice v centru města vyhrazené jen dopravě? Řada měst o víkendech omezuje provoz na centrálních komunikacích a pouští tam chodce a cyklisty na celý den.

Chcete zakazovat auta

Klasický argumentační faul. To jsme nikdy netvrdili, asi polovina z nás navíc auto má a používá ho. Ve skutečnosti jsme jen pro rozumné používání aut a pro jejich rozumný počet ve městě (cíl většiny lidí je komfortně se dopravit z bodu A do bodu B. Cílem není samotné použití auta, které nejvíce zatěžuje město). Jsme zkrátka proti nepřiměřenému zvýhodňování individuální automobilové dopravy na úkor dopravy udržitelné.

Ano, prosazujeme regulaci automobilové dopravy – mýto, nízkoemisní zóny, nezvyšování počtu parkovacích míst. Vždy jde ale o promyšlené regulace, které těm, kdo auto ve městě skutečně používat musí, jeho používání spíš usnadní. Vykládá-li si to někdo jako zákaz, je to jeho věc. Stejně tak by se dalo tvrdit, že vám někdo zakazuje používat veřejnou dopravu tím, že za ni musíte platit.

Cyklisté jsou minorita, tak proč by měl někdo poslouchat vaše představy?

Pražané vykonají na kole v průměru 2 % všech cest. Pozor, nejsou to ale 2 % Pražanů! Alespoň jednou týdně sedne na kolo v Praze 15 % obyvatel. Nejezdí ale tak často a po celou sezónu, a proto vykonají méně cest. Ano, denně či skoro denně jezdí na kole po Praze jen 2 % lidí. Stejně často ale autem jezdí jen 20 % lidí! Kdyby měla cyklodoprava v Praze ve srovnání s auty jen desetinovou podporu, byly by podmínky pro jízdu na kole (a tedy i počty cyklistů) někde úplně jinde. Ostatně, denní cyklisty i motoristy „válcuje“ 63 % denních uživatelů veřejné dopravy, za které se v mezích našich možností také stavíme. (zdroj)

A že to v Praze prostě nejde? Amsterdam býval kdysi také přeplněný auty a cyklisté v něm minoritou. Lidem to ale začalo vadit a město se rozhodlo pro změnu. Dnes je Amsterdam dáván za příklad.

Jste placení z našich daní

Ty aktivity, které nejvíce vzbuzují vášně (Rozvoj Prahy), financují z drtivé většiny naši podporovatelé z Klubu přátel, případně grantové nadace považující nezávislý dohled nad rozhodováním ve veřejných záležitostech za správnou věc. S projekty Zažít město jinak, Do práce na kole a vzděláváním dětí se každoročně hlásíme do grantových řízení pražského magistrátu, městských částí, ministerstev a různých fondů. Zatím jsou hodnoceny jako přínosné. Proto ostatně město tyto granty vypisuje a možnost žádat o ně má kdokoli.

Magistrát nám dále platí nevelké částky (v řádu desítek tisíc Kč ročně) za konkrétní expertní práci, na kterou máme lepší know-how a kapacitu, například za aktualizaci map cyklistické infrastruktury. Ano, v něčem jsme tak dobří, že si nás magistrát najímá – a to za peníze, které jsou podezřelé nejvýš tak tím, jak jsou za odvedenou práci malé.

Jste pátá kolona Zelených

Klade-li náš spolek důraz na kvalitu života a životního prostředí ve městě podobně jako tato strana, je jistě obtížné vyhnout se takovému obvinění. Náš etický kodex ovšem našim aktivním členům znemožňuje současně vystupovat za Auto*Mat a mít placenou pozici v jakékoliv politické straně. Jsme si vědomi politických preferencí našich členů, rozhodně ale nejsou jednostranné. Najdete u nás lidi zaměřené pravicově i levicově, nejčastěji příznivce Zelených, Pirátů, STAN a TOP09.

V tématech, která řešíme, jsme samozřejmě v užším kontaktu s těmi politiky, kteří jsou pro věc ochotni něco udělat. Na tom, z jaké strany jsou, nám přitom nezáleží. Na námi pořádané debaty a semináře zveme zástupce všech stran, které sedí v zastupitelstvu. S mnoha politiky bez ohledu na stranickou příslušnost máme korektní vztah, byť se třeba na řadě věcí neshodneme.

Jste nepřátelé pokroku a rozvoje, jenom blokujete potřebné věci

Bylo-li by takové obvinění pravdivé, potom by největším světovým nepřítelem pokroku a rozvoje byly fyzikální zákony a skutečnost, že tato planeta není nafukovací. A stejně jako nemáme rezervní Zemi, na které bychom mohli čerpat další neomezené zdroje, nemáme ani rezervní Prahu, kterou bychom mohli použít pro pokračování stávájícího dopravního směřování. Jsme si přitom vědomi růstu počtu obyvatel, zvyšování jejich pohyblivosti a dalších jevů. Ve spojitosti růstu měst, mobility, čistoty prostředí, kvality života, ekonomiky, atd., se velmi dobře orientujeme a právě proto, že známe mechanismy, na kterých se toto vše otáčí, můžeme vidět slepé uličky a navrhovat funkční řešení.

Auto*Mat vždy považoval za podstatné nejen kritizovat špatné koncepty a postupy, ale současně vždy navrhovat také vhodné alternativy. Množství návrhů, konceptů a studií, které jsme za více než deset let fungování vytvořili, hovoří v tomto směru jasně.

Ovšemže některé nefunkční koncepty mají obrovskou setrvačnost. V minulosti do nich byla vložena značná energie a důvěra a jsou tak prosazovány významnými silami. Válcuje-li ale někdo nefunkční koncept z pozice síly, nezbývá těm slabším, než brát si k pomoci vše, co je k dispozici. I my ale máme své meze. Veškeré kroky, které vůči nežádoucím záměrům činíme, jsou samozřejmě v mezích zákona.

Hradci Králové jsme předali titul Cykloměsto Do práce na kole 2023 Cyklodoprava

Hradci Králové jsme předali titul Cykloměsto Do práce na kole 2023

Hradci Králové jsme předali titul Cykloměsto Do práce na kole 2023
Kdo měl štěstí v naší soutěži o skládačku TERN? A kudy na něm bude jezdit? Květnová výzva

Kdo měl štěstí v naší soutěži o skládačku TERN? A kudy na něm bude jezdit?

Kdo měl štěstí v naší soutěži o skládačku TERN? A kudy na něm bude jezdit?
GOTS certifikovaný textil s naším generálním partnerem MERCHYOU Květnová výzva

GOTS certifikovaný textil s naším generálním partnerem MERCHYOU

GOTS certifikovaný textil s naším generálním partnerem MERCHYOU
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři