Dánsko inspiruje. Ale cyklodoprava nebyla vždy na dnešní úrovni, říká velvyslanec Frijs-Madsen

Dánsko inspiruje. Ale cyklodoprava nebyla vždy na dnešní úrovni, říká velvyslanec Frijs-Madsen
19.6.2018

Hradec Králové a Kodaň. Zástupci těchto dvou cykloměst se v pátek společně projeli po ulicích východočeského „salónu republiky”. Přijali pozvání organizátorů celostátní akce Do práce na kole ze spolku Auto*Mat. Den přednášek, debat a projížděk pak uzavřelo vyhlašování královéhradeckých vítězů cyklistické kampaně.

Že je udržitelná doprava pro moderní města zásadní, dokazuje i účast hejtmana Královéhradeckého kraje Jiřího Štěpána a primátora města Zdeňka Finka. Štěpán se zapojil do dopoledních debat se středoškoláky, Fink pak doprovázel dánského velvyslance Ole Frijs-Madsena na cykloprojížďce a podvečerním programu.

„Trasu jsme vybrali tak, abychom si projeli zajímavá místa místní infrastruktury. Panu velvyslanci jsme ukázali i architektonické skvosty včetně oblíbeného Hučáku, ale vyzkoušeli jsme také stezku městskými lesy, projeli kolem cyklověže a zastavili se u výstavy Happy Danes/Spokojení Dánové, kterou nám pan Frijs-Madsen představil,” popisuje spoluorganizátor akce, Jiří Štrupl z Bajkazylu HK.

O inspiraci Dánskem si velvyslanec cyklokrálovství povídal také se zástupci spolku Auto*Mat, který organizuje už 8. rokem celostátní výzvu Do práce na kole a dlouhodobě se snaží o města přívětivější ke všem obyvatelům.

Ačkoliv dnes Dánsko patří mezi cyklistické velmoci, výzva Vi cykler til arbejde, tedy Do práce na kole, je v Dánsku stále velmi populární. „Tento projekt je i u nás stále potřeba, nemůžeme usnout na vavřínech. Lidé potřebují inspiraci a zároveň si rádi trochu zasoutěží,” vysvětluje Ole Frijs-Madsen.

Že je jízda na kole a udržitelná doprava jako taková důležitá, je také pořád potřeba připomínat i politikům,” dodává. Situace v Dánsku však v oblasti cyklodopravy nebyla vždy na takové úrovni, jako je dnes. „Na konci druhé světové války v Dánsku téměř nikdo auto neměl. V 60.-70. letech si však lidé mohli dovolit auto díky dobré ekonomické situaci a vlastní vůz byl také symbolem bohatství.

 

Happy Danes

Co tedy přispělo k tom, že se kolo přesunulo z pozice tolerovaného bláznovství přes módní vlnu až do podoby seriózně vnímané záležitosti, o jejíž prospěšnosti ve městech už téměř nikdo nepochybuje?

Za posledních 25 let jsme udělali velký krok dopředu v oblasti cyklodopravy. Máme urbanisty a městské architekty, kteří jsou schopní navrhovat funkční řešení pro cyklistickou infrastrukturu. Na samotné vnímání měly rovněž vliv organizace, které se zabývají udržitelnou dopravou. Generace mých dětí už auto nevlastní a ani netouží vlastnit. Když je potřeba, využívá carsharing,” shrnuje dosavadní vývoj Ole Frijs-Madsen.

Spolupráci s Dány a inspiraci jejich pojetím dopravy a veřejného prostoru si pochvaluje i Barbora Císařová z Auto*Matu: „S Dánským velvyslanectvím v ČR nás pojí dlouholetá spolupráce nejen v rámci výzvy Do práce na kole. Moc si jí vážíme a je pro nás důkazem toho, že naše snažení má smysl a může mít i širší dopad,” dodává B. Císařová, která se stará o rozvoj strategických partnerství.

Večer už se v Hradci předávaly ceny vítězům květnové kampaně Do práce na kole. A Hradečáci mohli být skutečně pyšní, protože absolutním vítězem v celonárodní kategorii Nejvýkonnější běžec se stal Tomáš Voňka z firmy BSSHOP z Hradce Králové, který v měsíci květnu naběhal neuvěřitelných 701,2 km. A pro ocenění si přišli také studenti, kteří se zapojili do pilotního ročníku Do školy na kole. V kategorii týmová pravidelnost uspěli studenti Univerzity Hradec Králové, kteří tak „dali na frak” rivalům z Pardubic, Olomouce i Prahy.

Hradec se stal zároveň prvním městem, kde se účastníci kampaně Do práce na kole sami podíleli na šetrné distribuci startovních balíčků. Asi polovina z 466 soutěžících si pro ně přijela či přišla do Bajkazylu, zbytek organizátoři rozvezli pomocí cargokol.

 

Vítězem ankety Cyklobarometr 2018 jsou Otrokovice

Vítězem ankety Cyklobarometr 2018 jsou Otrokovice

Které město je pro cyklisty nejpříjemnější? Podle osmnácti set zapojených účastníků kampaně Do práce na kole jsou to pro rok 2018 Otrokovice. V anketě, kterou uspořádala letos již potřetí Nadace Partnerství…
Dánsko inspiruje. Ale cyklodoprava nebyla vždy na dnešní úrovni, říká velvyslanec Frijs-Madsen

Dánsko inspiruje. Ale cyklodoprava nebyla vždy na dnešní úrovni, říká velvyslanec Frijs-Madsen

Hradec Králové a Kodaň. Zástupci těchto dvou cykloměst se v pátek společně projeli po ulicích východočeského „salónu republiky”. Přijali pozvání organizátorů celostátní akce Do práce na kole ze spolku Auto*Mat.…
Do školy na kole 2018

Do školy na kole 2018

Do školy na kole je týmová soutěž pro všechny, kdo sestaví tým o minimálně dvou až maximálně pěti členech, a pravidelně se spolu s kamarády a nebo spolužáky dopravují během května do školy na…
Generální partneři
Národní partneři
Za finanční podpory a pod záštitou
Mediální partneři