Lednová výzva a jak se na ni obléct

Lednová výzva a jak se na ni obléct
21. 1. 2019

Jak se obléct v zimě na kolo? To je asi první otázka, která vás napadne, když se rozhodujete, zda jet, či nejet.

 

Každý má své triky, osvědčené bundičky, šťastné trenky a odzkoušené matroše, na které nedá dopustit. Proto tento text považujte spíše za pár obecných rad a doporučení. Pokud máte své zaručené rady, připište je do komentářů (možno jen na našem FB), ať všichni víme, jak na to, a necítíme se na zimních cestách na kole tak sami.

A protože víme, že se nemusí kupovat stále nové kousky a zároveň je jedním z nových partnerů květnové výzvy Do práce na kole Cyklobazar.cz, dáváme k tipům rovnou i linky, co se dá pořídit z druhé ruky.

 

Zásada č. 1

Ať je venku jakkoliv nízká teplota, když vyjedete, musí vám být ze začátku trochu zima. Když vám bude naopak vedro už před barákem, poté, co se tělo zahřeje, začnete se neúměrně potit a to rozhodně není dobrý začátek cesty.


Ajaj. Tento odvážlivec vsadil právě na variantu „vedro už před barákem“. Z výrazu v obličeji můžeme číst: „Tak do sauny už večer nemusim…“

Samozřejmě také záleží, jak dalekou máte před sebou cestu. Ale pozor, prochladnout můžete i na třech kilometrech. Mé zkušenosti jsou z denního dojíždění v průběhu zimy na trase 15 km jedním směrem. Předpokládejme teploty od 5 do -10 stupňů a níže uváděné rady přizpůsobte vaší otužilosti a komfortu. Pokud počítáte se stejným oblečením i na cestu z práce, jistě si najděte v blízkosti radiátor a dejte všem kolegům vědět, že minimálně pro tento týden je váš.

V zimě není nic horšího a pro zdraví nebezpečnějšího než vyjet ve vlhkém oblečení. Jízdu si neužijete a další den zřejmě nevyjedete.

 

Hlava a krk

Z oblasti ramen a hlavy uniká až 70 % tělesného tepla. Zde si proto dejte obzvlášť záležet na tepelném komfortu.

Jako pokrývku hlavy pod přilbu použijte šátek nebo čepičku na běžky. Každopádně něco, v čem se nadměrně nepotíte a co vám uschne během pracovní doby. Šátek nebo nákrčník je dobré použít nejen na krk, ale když je vzduch brzy ráno ostrý jako břitva, je možné jej natáhnout přes pusu a nos až pod brýle a zahřát si i tváře. Také pokud předjíždíte stojící kolonu aut, poslouží jako dobrá maska proti smradu a škodlivinám.

Místo šátku můžete použít i lehkou kuklu.


První vrstva

Všichni zarytí milovníci bavlny mě teď proklejí, ale bavlněné triko jako spodní vrstva pro zimní ježdění není nejlepší nápad. Už vojáci ve Vietnamu věděli, že cotton kills!

Jako spodní vrstvu použijte cokoliv z materiálů, které vám sedí, a v čem se cítíte dobře. Je jedno, jestli bude triko z technického vlákna, merina či bambusu, důležité je, aby vám alespoň částečně odvádělo pot od těla.

Každý má svůj oblíbený materiál, ale zkuste občas změnit zažité stereotypy. Třeba se vám v triku z jiného vlákna bude jezdit v zimě příjemněji.

 

Druhá či třetí vrstva?

Záleží na konkrétní teplotě, vaší míře pocení, vzdálenosti a předpokládané změně teploty během jízdy do práce. Osobně jsem spíš zastánce kvalitní druhé vrstvy místo tří vrstev.

Jako druhou vrstvu můžete dle teploty použít tenkou neprofuk vestičku, případně si ji vezmete s sebou jako zálohu na horší časy. Stěžejní je ale dobrá technická bundička do teplot pod nulou, která opravdu propouští vlhkost směrem od těla, a nehrozí v ní žádná velká zapářka. Určitě si nekupujte nové zimní bundy za 500 Kč v supermarketech určených primárně k prodeji potravin. Taková bunda bude fajn k podzimnímu ohni, než vás zahřeje vzplanutím, ale na kole s ní moc štěstí neuděláte. Určitě se vám bude také hodit, aby bunda měla alespoň z přední části úpravu proti větru a delší střih, abyste měli rukávy až k dlaním, a aby zadní část kryla i bedra.

I z druhé ruky se dá najít fajn bunda. Co vám léto promine, zima neodpustí. Takže zkoušejte vrstvy a materiály, a když vám něco nebude vyhovovat, změňte to.

Na titulní fotku do fashion magazínu to sice nevypadá, ale hlavně, že to funguje.


Končetiny

O rukavicích se nemá smysl zmiňovat. Bez těch to v zimě ani nezkoušejte. Ale ani takové rukávky (návleky na ruce) nejsou úplně k zahození. Záleží, zda pro první vrstvu používáte triko s dlouhým rukávem, nebo třeba dres a zateplené rukávky. Pokud je nemáte, popřemýšlejte nad nimi, není to velká investice a mohou vás jen potěšit.

Totéž platí o návlecích na nohy. Někdo preferuje dlouhé zateplené kalhoty, jiný kombinaci dresu a zateplených návleků. V této části těla nedochází k velkým tepelným ztrátám, takže vyzkoušejte, co vám vyhovuje nejvíce. Na kolo jistě dobře poslouží i kalhoty určené na běžky či na běh.

 

To chce klid a nohy v teple

Pokud jezdíte v zimě v tretrách a nemáte zrovna ty zimní, návleky na ně budou nutností. Pokud šlapete do pedálů v botech, jistě vám bude lépe v kotníkových než v polobotkách.

Přeci jen odkryté kotníky si na vaše zimní dobrodružství za pár let vzpomenou a řeknou vám, co bylo špatně.

Pokud máte po cestě možný výskyt i ledových ploch, v zimních botách se budete určitě cítit lépe než v tretrách.

 

Krátké shrnutí

Zimní ježdění není primárně určeno k tomu, abyste ostatní oslnili tím, jak na kole vypadáte.

Nesmíte se nepřiměřeně potit, pokud tomu tak je, změňte nějaký kus oblečení.

Čepička pod přilbu, šátek, rukavice a nohy v teple jsou základ na každou vzdálenost.

Na zpáteční cestu z práce vyjíždějte vždy v suchém oblečení.

Hlavně opatrně. Svou rychlost musíme přizpůsobit stavu cesty, ať už jsme oblečeni jakkoliv.

Není to složité, jen musíme poslouchat své tělo a nebát se měnit stereotypy. Ale to zrovna vy umíte skvěle!

Tak díky moc za váš hec, vaši přízeň a nezapomeňte, že když to půjde v zimě, půjde to už vždycky :)!

 

Honza Haruda

Koordinátor Do práce na kole

 

 

foto č. 2: https://www.flickr.com/photos/bikefedmke/

 

 

Rekordní počet účastníků a registrace pokračuje

Rekordní počet účastníků a registrace pokračuje

Výzva Do práce na kole láká každým rokem víc a víc účastníků z celé republiky. Letos už se registrovalo 17 300 nadšenců a nadšenkyň pro bezmotorový pohyb ze 45 měst.…
Na pražskou „Snídani pro cyklisty“ přijde debatovat i náměstek pro dopravu Adam Scheinherr

Na pražskou „Snídani pro cyklisty“ přijde debatovat i náměstek pro dopravu Adam Scheinherr

Snídaně pro cyklisty, cyklistky, koloběžkáře, běžkyně a chodce už tradičně předchází květnové výzvě Do práce na kole. Na druhou snídani ve středu 17. dubna na bicyklu přijede také náměstek pražského…
Vladimír Guma Kulhánek: Čtyři struny, jeden řetěz

Vladimír Guma Kulhánek: Čtyři struny, jeden řetěz

Zahrál si na možná nejlepší desce české rockové historie Kuře v hodinkách, s kapelou Etc. v roce 1990 předskakoval Rolling Stones na Strahově, prošel řadou zásadních skupin a svým osobitým…
Výzvu pořádá
auto*mat
Generální partner
GLS
Národní partneři
Mediální partneři
Pod záštitou