Lednová výzva a jak se na ni obléct

Lednová výzva a jak se na ni obléct
7. 12. 2020

Jak se obléct v zimě na kolo? To je asi první otázka, která vás napadne, když se rozhodujete, zda jet, či nejet – třeba v Lednové výzvě Do práce na kole (registrace zdarma). 

Každý má své triky, osvědčené bundičky, šťastné trenky a odzkoušené matroše, na které nedá dopustit. Proto tento text považujte spíše za pár obecných rad a doporučení. Pokud máte své zaručené rady, připište je do komentářů (možno jen na našem FB), ať všichni víme, jak na to, a necítíme se na zimních cestách na kole tak sami.

Zásada č. 1

Ať je venku jakkoliv nízká teplota, když vyjedete, musí vám být ze začátku trochu zima. Když vám bude naopak vedro už před barákem, poté, co se tělo zahřeje, začnete se neúměrně potit a to rozhodně není dobrý začátek cesty.


Ajaj. Tento odvážlivec vsadil právě na variantu „vedro už před barákem“. Z výrazu v obličeji můžeme číst: „Tak do sauny už večer nemusim…“

Samozřejmě také záleží, jak dalekou máte před sebou cestu. Ale pozor, prochladnout můžete i na třech kilometrech. Mé zkušenosti jsou z denního dojíždění v průběhu zimy na trase 15 km jedním směrem. Předpokládejme teploty od 5 do -10 stupňů a níže uváděné rady přizpůsobte vaší otužilosti a komfortu. Pokud počítáte se stejným oblečením i na cestu z práce, jistě si najděte v blízkosti radiátor a dejte všem kolegům vědět, že minimálně pro tento týden je váš.

V zimě není nic horšího a pro zdraví nebezpečnějšího než vyjet ve vlhkém oblečení. Jízdu si neužijete a další den zřejmě nevyjedete.

 

Hlava a krk

Z oblasti ramen a hlavy uniká až 70 % tělesného tepla. Zde si proto dejte obzvlášť záležet na tepelném komfortu.

Jako pokrývku hlavy pod přilbu použijte šátek, čepici nebo čelenku. Můžete využít i tu, kterou nosíte na běžky. Každopádně něco, v čem se nadměrně nepotíte a co vám uschne během pracovní doby. Šátek nebo nákrčník je dobré použít nejen na krk, ale když je vzduch brzy ráno ostrý jako břitva, je možné jej natáhnout přes pusu a nos až pod brýle a zahřát si i tváře. Také pokud předjíždíte stojící kolonu aut, poslouží jako dobrá maska proti smradu a škodlivinám.

Místo šátku můžete použít i lehkou kuklu. Foto: www.flickr.com/photos/bikefedmke/


První vrstva

Všichni zarytí milovníci bavlny mě teď proklejí, ale bavlněné triko jako spodní vrstva pro zimní ježdění není nejlepší nápad. Už vojáci ve Vietnamu věděli, že cotton kills!

Jako spodní vrstvu použijte cokoliv z materiálů, které vám sedí, a v čem se cítíte dobře. Je jedno, jestli bude triko z technického vlákna, merina či bambusu, důležité je, aby vám alespoň částečně odvádělo pot od těla.

Každý má svůj oblíbený materiál, ale zkuste občas změnit zažité stereotypy. Třeba se vám v triku z jiného vlákna bude jezdit v zimě příjemněji.

 

Druhá či třetí vrstva?

Záleží na konkrétní teplotě, vaší míře pocení, vzdálenosti a předpokládané změně teploty během jízdy do práce. Osobně jsem spíš zastánce kvalitní druhé vrstvy místo tří vrstev.

Jako druhou vrstvu můžete dle teploty použít tenkou neprofuk vestičku, případně si ji vezmete s sebou jako zálohu na horší časy. Stěžejní je ale dobrá technická bundička do teplot pod nulou, která opravdu propouští vlhkost směrem od těla, a nehrozí v ní žádná velká zapářka. Určitě si nekupujte nové zimní bundy za 500 Kč v supermarketech určených primárně k prodeji potravin. Taková bunda bude fajn k podzimnímu ohni, než vás zahřeje vzplanutím, ale na kole s ní moc štěstí neuděláte. Určitě se vám bude také hodit, aby bunda měla alespoň z přední části úpravu proti větru a delší střih, abyste měli rukávy až k dlaním, a aby zadní část kryla i bedra.

I z druhé ruky se dá najít fajn bunda. Co vám léto promine, zima neodpustí. Takže zkoušejte vrstvy a materiály, a když vám něco nebude vyhovovat, změňte to.

Na titulní fotku do fashion magazínu to sice nevypadá, ale hlavně, že to funguje.


Končetiny

O rukavicích se nemá smysl zmiňovat. Bez těch to v zimě ani nezkoušejte. Ale ani takové rukávky (návleky na ruce) nejsou úplně k zahození. Záleží, zda pro první vrstvu používáte triko s dlouhým rukávem, nebo třeba dres a zateplené rukávky. Pokud je nemáte, popřemýšlejte nad nimi, není to velká investice a mohou vás jen potěšit.

Totéž platí o návlecích na nohy. Někdo preferuje dlouhé zateplené kalhoty nebo čapáky, jiný kombinaci dresu a zateplených návleků. V této části těla nedochází k velkým tepelným ztrátám, takže vyzkoušejte, co vám vyhovuje nejvíce. Na kolo jistě dobře poslouží i kalhoty určené na běžky či na běh.

 

To chce klid a nohy v teple

Pokud jezdíte v zimě v tretrách a nemáte zrovna ty zimní, návleky na ně budou nutností. Pokud šlapete do pedálů v botech, jistě vám bude lépe v kotníkových než v polobotkách.

Přeci jen odkryté kotníky si na vaše zimní dobrodružství za pár let vzpomenou a řeknou vám, co bylo špatně.

Pokud máte po cestě možný výskyt i ledových ploch, v zimních botách se budete určitě cítit lépe než v tretrách.

 

Krátké shrnutí

Zimní ježdění není primárně určeno k tomu, abyste ostatní oslnili tím, jak na kole vypadáte.

Nesmíte se nepřiměřeně potit, pokud tomu tak je, změňte nějaký kus oblečení.

Čepička pod přilbu, šátek, rukavice a nohy v teple jsou základ na každou vzdálenost.

Na zpáteční cestu z práce vyjíždějte vždy v suchém oblečení.

Hlavně opatrně. Svou rychlost musíme přizpůsobit stavu cesty, ať už jsme oblečeni jakkoliv.

Není to složité, jen musíme poslouchat své tělo a nebát se měnit stereotypy. Ale to zrovna vy umíte skvěle!

Tak díky moc za váš hec, vaši přízeň a nezapomeňte, že když to půjde v zimě, půjde to už vždycky!

Honza Haruda, koordinátor Do práce na kole

 

Pár tipů od účastníků  Lednové výzvy

Marek Lžičař: Celoroční ježdění na kole je skvělá věc. Hlavní je, když odmyslím komfort pro cyklistu, aby byl cyklista vidět. Nešetřete reflexními prvky na helmě, kole, botách i oděvu, blikačky vpředu vzadu. Nejhorší je neviditelný cyklista. Sám jezdím ve žluté reflexní bundě a blikám, kde to jde. Když vás srazí auto, které vás přehlídne, dáváte si větší pozor nejen na to, co na silnici děláte, ale i jak jste oblečený. Vlastní zkušenost je k nezaplacení… Jízdě zdar, s rozmyslem a ohleduplně!

Alice Visolajská: K blikajícím botám a vestě jsem letos přidala i osvětlení zadního košíku, když jsem si hrála na pojízdný vánoční stromeček s dárky. A už tam světýlka nechám.

Patrik Pařík: Na zimu pravidelně podlepuji páskou otvor v sedle. A jezdím stále v brýlích, v zimě to podstatně sníží slzení očí a kapání z nosu. Ať to jezdí!

Renata Placková: Ideální je znát to z pozice cyklisty, řidiče i chodce. Jezdím v reflexní vestě (jezdím na půl osmou ráno, čili značnou část roku potmě). Už se mi stalo, že jsem i na kole málem srazila neosvětleného chodce – prostě byl vidět až na úplně poslední chvíli. Dojíždím v zimě do práce na kole asi dvacet let na různých trasách. Minimum: 6 km rovina přes město, maximum 16 km na trase Sušice-Kašperské Hory (stoupání cca 260 m, většina ve finále). A souhlasím jen s radou č. 1: nesmí být v první chvíli teplo, ale mírně zima, jinak je to do deseti minut na chcípnutí a s tím, že bunda musí mít delší rukávy a záda. Jezdím zásadně bez pokrývky hlavy pod přilbou (i v mínus dvaceti, bylo mi strašný vedro), rukavice mám zkraje zimní (začínám sjezdem) a pak převlékám na letní bezprsťáky (i v těch minus dvaceti jsem v zimních nevydržela). Nosím polobotky vždy (jinak je mi zase vedro), bavlněné triko (jedu méně než hodinu a pak uschne v kanceláři) a nejvíc se mi osvědčily tříčtvrťáky (velmi tenké) s návleky, které se dají shrnout (při teplotě kolem nuly je při posledním stoupání stahuju, jinak zase zdechnu vedrem). Ale jak vidím z komentářů, je to extrémně individuální.

Petr Daněk: Jezdím pravidelně 8 km, třetina cesty je v extravilánu, kde často fouká. Oproti tvrzení v článku si myslím, že je důležité i to, jak vypadáte. Nebo alespoň já nechci vypadat jako hastrman. Sehnat funkční a současně dobře vypadající oblečení v Česku jsem po dlouhém hledání vzdal. Vlastně i značkové funkční oblečení s garantovanou prodyšností často nefunguje. Člověk aby si koupil 10 bund a dělal si testování sám. Já mám i v lednu jedinou funkční věc na sobě, a to podkladní tričko. Když už je velký mráz, tak ještě podvlíkačky. Je nutné jezdit bez batohu (mám velký přední košík), jinak se záda neúměrně zapotí. Zatím asi hlavním problémem je hlava. Mám tenkou kuklu a tlustou zimní čepici a helmu – a stále cítím nepříjemný proud studeného vzduchu. V extravilánu na samostatné cyklostezce (kde fouká) to řeším tak, že sundám helmu a dám si kapuci od zimní bundy. Když vjedu do města, tak sundám kapuci a vrátím na hlavu helmu. Obecně si myslím, že nedostatek nabídky kvalitního a hezkého oblečení na kolo pro jízdu po městě, je také významným problémem, který omezuje zvýšení počtu lidí, kteří používají kolo pro cestu do práce. Většina lidí chce dobře vypadat a současně nechtějí do práce přijet mokří (nejen v zimě).

Zářijová výzva Do práce na kole 2021

Zářijová výzva Do práce na kole 2021

Chybí vám výzva Do práce na kole? Nechte se vyhecovat i v září! Zářijová výzva se koná v rámci Evropského týdne mobility, ale tentokrát má 14 dní. Zapisovat/nahrávat si své…
Výherkyně soutěže firemních koordinátorů: Udržitelnost je stejně důležitá jako inovace

Výherkyně soutěže firemních koordinátorů: Udržitelnost je stejně důležitá jako inovace

Paní Jana Náchodská je tisková mluvčí Agentury pro podnikání a inovace (API) a také působí jako firemní koordinátorka naší výzvy Do práce na kole. Letos měla štěstí v losování soutěže…
Stačí jít dětem příkladem, říká učitel, který jezdí s dětmi do školy na kole

Stačí jít dětem příkladem, říká učitel, který jezdí s dětmi do školy na kole

Michal Šafránek studoval regionální rozvoj a sociální geografii na Přírodovědecké fakultě. Odstěhoval se z Prahy do regionu a nyní už čtvrtým rokem působí jako učitel na Základní škole Mraveniště v Markoušovicích…
Výzvu pořádá
auto*mat
Generální partner
GLS
Národní partneři
Mediální partneři