Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci a jakou šanci Česko propáslo

Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci a jakou šanci Česko propáslo
6. 10. 2020

Pop-up cyklostezky, snížení rychlosti v celých oblastech města, příspěvek na kolo nebo na cykloservis. To je jen zlomek opatření, která se rozhodla zavést evropská města v souvislosti s pandemií a podporou bezpečné a udržitelné dopravy. Právě potřeba větších rozestupů a zároveň snaha eliminovat přesun cestujících z MHD do aut (kterým by v tom případě kapacitně nestačily komunikace a tvořily by se dlouhé a smradlavé kolony) vedla představitele evropských metropolí k bezprecedentní podpoře cyklodopravy a chůze pěšky. Česko se v zahraničí bohužel zatím příliš neinspirovalo.   

Jaká opatření zavedla čtyři vybraná evropská města a jak pandemie skokově změnila dopravní návyky obyvatel? Přečtěte si článek BBC “Koronavirus: Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci” nebo alespoň náš “výcuc” níže. A ty z vás, které toto téma zvlášť zajímá, odkazujeme na náš vlastní vele-dlouhý článek na stejné téma.

Od března byla po celé Evropě do cykloinfrastruktury investována více než 1 miliarda eur a nově bylo postaveno 2 300 km cyklostezek. A lidé opravdu více jezdí. Vydrží tento trend i po koronaviru? Uvidíme…

Od března byla po celé Evropě do cykloinfrastruktury investována více než 1 miliarda eur a nově bylo postaveno 2 300 km cyklostezek. A lidé opravdu více jezdí. Vydrží tento trend i po koronaviru? Uvidíme…

Milán:

  • Před cCovidem jezdilo po hlavní nákupní zóně 1 000 cyklistů, dnes 7 000.
  • Vláda přislíbila každému občanu dotaci až 500 eur na nákup nového kola nebo e-skútru.

Paříž:

  • Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku cyklodoprava vzrostla o 27 %. Tu podporuje vláda dotací 50 eur na opravy kol.
  • Na notoricky rušné Rue de Rivoli (která se táhne přes Paříž od východu na západ) jsou nyní po úpravách režimu úseky zcela bez automobilů, jezdí se jen na kolech.
  • Vláda nabízí bezplatné cyklistické lekce.

Brusel:

  • Podél některých nejrušnějších silnic města vzniklo 40 km cyklostezek.
  • Vznikla zóna, kde mají chodci a cyklisté přednost před automobily.
  • V celém městě byly znovu zavedeny rychlostní limity.
  • Ministryně dopravy Elke Van den Brandt napsala obyvatelům dopis, v němž žádala, aby se vyhnuli hromadné dopravě a autům. A zdá se, že i to zabralo: Cyklodoprava vzrostla o 44 %.

Amsterdam:

  • E-bike je nyní nejprodávanějším typem jízdního kola (např. značka e-kol VanMoof prodala za první čtyři měsíce roku 2020 více kol, než v předchozích dvou letech).
  • Roste prodej nákladních kol – od začátku pandemie vzrostl o 53 %.

A Praha?

Praha na jaře zaznamenala rekordní nárůst cyklistů o celých 113 %. Politická reprezentace však nástroje na to, jak tento velký nárůst zachovat i po návratu všech “zalockdownovaných” lidí do oběhu, nenašla. Přes léto nárůst klesl zhruba na polovinu a magistrát pokračuje v plánované agendě doplňování úseků cyklopruhů do ulic, ve kterých se provádí standardní údržba vozovky. Nouzový stav byl využit k vyhrazení parkovacích míst pro key-workery (pro společnost klíčoví pracovnící jako zdravotníci, policisté, hasiči, učitelé…), nejzásadnějším se ale zatím jeví zahájení věcné diskuze o budoucnosti nábřeží skrze dočasnou uzavírku stometrového úseku Smetanova nábřeží. Nehledě na to, zda byla zvýšená poptávka po prostoru pro hosty přilehlých restaurací opodstatněným důvodem, můžeme doufat, že podobně jako v jiných městech celého světa povede tohle drobné provizorium k trvalým změnám ve prospěch bezmotorové dopravy.

zdroj obrázku: RdA Suisse 

Honza Haruda: Nedělat věci automaticky…

Honza Haruda: Nedělat věci automaticky…

Honzu Harudu jsme do týmu Do práce na kole “přetáhli” od našeho skvělého a významného partnera CK Kudrna, kde řadu let pracoval. Když Honza nastupoval do AutoMatu, tak asi ještě…
Automatí Cykloporadna 2 aneb Jak jezdit po městě bez obav

Automatí Cykloporadna 2 aneb Jak jezdit po městě bez obav

Připojte se k druhé z online přednášek a diskusí našeho seriálu AutoMatí cykloporadna je tu! Tentokrát si Zuzana Poláková (z naší Laboratoře udržitelného urbanismu), zkušená městská cyklistka, architektka a urbanistka…
Linda Jirotová: Ve městě se dvěma dětmi bez auta? Není problém!

Linda Jirotová: Ve městě se dvěma dětmi bez auta? Není problém!

„Já si pamatuju z dětství, jak jsme každou neděli kroužili v autě po Smíchově a hledali místo na parkování. Nakonec nás táta vysadil před domem a kroužil dál třeba hodinu,…
Výzvu pořádá
auto*mat
Generální partner
GLS
Národní partneři
Mediální partneři