Cykloměsto roku 2021

Kromě Cyklozaměstnavatele roku každoročně oceňujeme i nejlepší Cykloměsta – tedy taková, která se snaží komplexně a progresivně rozvíjet svou infrastrukturu pro chodce i cyklisty. Pomocí této soutěže chceme všechna zapojená města do výzvy Do práce na kole motivovat k dalšímu rozvoji jejich udržitelné mobility a také jim přinášet inspiraci z celého světa.

Cykloměsto roku vychází z výsledků Cyklobarometru. Cyklobarometr je podrobný dotazník, který vyplňují účastníci Do práce na kole ve svém soutěžním profilu. Dotazník zohledňuje nejen podmínky pro pohyb cyklistů, běžců a pěších v zapojených městech, ale i jejich pocity (např. zda jezdí na kole všechny věkové kategorie, zda jsou pro cyklisty vhodně nastaveny semafory nebo jestli je jízda na kole v daném městě radostí, nebo spíše strastí). Cyklobarometr přinesla do Česka Partnerství, o. p. s., již v roce 2016.

 

Předloni se zástupci úspěšných cykloměst vydali na zkušenou do Dánska, mekky cyklistiky, foto: Kajetán Tvrdík

Do výsledků soutěže se promítne i pohled odborné komise z řad organizátorů Do práce na kole (Do práce na kole pořádá spolek AutoMat), která navíc posoudí také vývoj počtu účastníků Do práce na kole, podíl účastníků na počtu obyvatel města, největší celkovou pravidelnost ve městě, uskutečněná cykloopatření, práci místního cyklokoordinátora, zda akci v městě organizuje radnice nebo neziskový sektor a perspektivu budoucího vývoje.

Výsledky kategorie Cykloměsto 2021

V posledním roce a půl se po celém světě ukázalo, že aktivní doprava (cyklistická a pěší) hraje klíčovou roli v udržitelné budoucnosti našich měst. V mnoha případech zajistila potřebnou mobilitu ve chvíli, kdy se lidem příliš nechtělo do MHD. Tam, kde vznikl pro pro pohyb na kole bezpečnější prostor, se zjistilo, že je možné s klidným srdcem přehodit výhybku v uvažování o dopravě. Politici si ověřili, že více lidí na kolo nedostane jen absence kopců, ale především bezpečná a komfortní infrastruktura. A že více lidí na kolech otevírá nové příležitosti pro zdravější život obyvatel měst.

A letošním vítězem se stávají… tramtadadá… Otrokovice! Se Zlínem v těsném závěsu. 

Z otrokovické snídaně pro cyklistky a cyklisty, foto: Milan Mikšík

Otrokovice a Zlín jsou spolu v soutěži Do práce na kole již od roku 2014 a předhánějí se, kdo bude mít lepší akce na triko (snídaně, káva atd.), a které město zvládne lépe připravit vyhlašování výsledků květnové soutěže, lepší výhry a samozřejmě lepší podmínky pro alternativní dopravu. V slavnostním závěrečném hodnocení se města střídají a letos se všichni setkali 10. června v Otrokovicích na náměstí 3. května. Na úspěchu  obou měst má i spolupráce iniciativy CykloZLÍN v čele s neúnavnou Janou Vybíralovou  s cyklokoordinátory obou měst. V Otrokovicích je to Renáta Krystyníková a ve Zlíně Lukáš Fabián. Alternativní způsoby dopravy podporují i starostka Otrokovic Hana Večerková a primátor Zlína Jiří Korec. A vše to zastřešuje Zlínský kraj s hejtmanem Radimem Holišem, který se v roce 2019 účastnil  několikadenní exkurze po dánské (cyklo)infrastruktuře, kterou organizoval spolek AutoMat.

Do ankety Cyklobarometr 2021 se zapojilo 471 respondentů.

A jakou hlavní cenu si převzalo Cykloměsto roku 2021?

XL BikeBox – zamykatelné kóje pro 6 kol

Mít ve svém městě BikeBox je určitě fajn bonus. Zvlášť, pokud máte trochu dražší kolo a bojíte se ho nechávat na ulici, byť zamčené. I ten nejodolnější zámek je pro zkušené zloděje jen otázkou času.

BikeBox je ryze českým výrobkem a už dnes je najdete v řadě našich měst i v menších obcích. Určitě se do něj nikdo, kdo by si chtěl vaše kolo „půjčit“, nedostane. A kdyby měl náhodou laserovou brusku, obsah uzamčeného BikeBoxu může být pojištěný proti odcizení. Jako pěst na oko nebude působit nikde: město si může zvolit jeho barevnost (vybrat si kombinaci jakýchkoliv dvou barev).

A trocha podrobností:

  • ocelová nosná konstrukce
  • hliníkové výplně stěn a dveří
  • uzamykání mechanickým mincovním zámkem na 10 nebo 20,- Kč (dle volby města)
  • box je rozdělen na tři samostatné kóje. V každé kóji mohou být umístěna dvě kola

Cykloměsto roku 2021 dále získá na tři měsíce bezplatnou instalaci sčítače cyklistů od Partnerství, o.p.s. Díky sčítači město získá přesnou informaci o tom, kolik cyklistů nebo pěších se pohybuje na dopravní komunikaci.

 

Dlouhodobým partnerem soutěže Cykloměsto roku je:

 

Výzvu pořádá
auto*mat
Generální partner
GLS
Národní partneři
Mediální partneři