Dánsko inspiruje. Ale cyklodoprava nebyla vždy na dnešní úrovni, říká velvyslanec Frijs-Madsen - Do práce na kole

Dánsko inspiruje. Ale cyklodoprava nebyla vždy na dnešní úrovni, říká velvyslanec Frijs-Madsen

Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat / výzvy Do práce na kole ze dne 19. 6. 2018

Hradec Králové a Kodaň. Zástupci těchto dvou cykloměst se v pátek společně projeli po ulicích východočeského „salónu republiky”. Přijali pozvání organizátorů celostátní akce Do práce na kole ze spolku Auto*Mat. Den přednášek, debat a projížděk pak uzavřelo vyhlašování královéhradeckých vítězů cyklistické kampaně.

Že je udržitelná doprava pro moderní města zásadní, dokazuje i účast hejtmana Královéhradeckého kraje Jiřího Štěpána a primátora města Zdeňka Finka. Štěpán se zapojil do dopoledních debat se středoškoláky, Fink pak doprovázel dánského velvyslance Ole Frijs-Madsena na cykloprojížďce a podvečerním programu.

„Trasu jsme vybrali tak, abychom si projeli zajímavá místa místní infrastruktury. Panu velvyslanci jsme ukázali i architektonické skvosty včetně oblíbeného Hučáku, ale vyzkoušeli jsme také stezku městskými lesy, projeli kolem cyklověže a zastavili se u výstavy Happy Danes/Spokojení Dánové, kterou nám pan Frijs-Madsen představil,” popisuje spoluorganizátor akce, Jiří Štrupl z Bajkazylu HK.

O inspiraci Dánskem si velvyslanec cyklokrálovství povídal také se zástupci spolku Auto*Mat, který organizuje už 8. rokem celostátní výzvu Do práce na kole a dlouhodobě se snaží o města přívětivější ke všem obyvatelům.

Ačkoliv dnes Dánsko patří mezi cyklistické velmoci, výzva Vi cykler til arbejde, tedy Do práce na kole, je v Dánsku stále velmi populární. „Tento projekt je i u nás stále potřeba, nemůžeme usnout na vavřínech. Lidé potřebují inspiraci a zároveň si rádi trochu zasoutěží,” vysvětluje Ole Frijs-Madsen.

Že je jízda na kole a udržitelná doprava jako taková důležitá, je také pořád potřeba připomínat i politikům,” dodává. Situace v Dánsku však v oblasti cyklodopravy nebyla vždy na takové úrovni, jako je dnes. „Na konci druhé světové války v Dánsku téměř nikdo auto neměl. V 60.-70. letech si však lidé mohli dovolit auto díky dobré ekonomické situaci a vlastní vůz byl také symbolem bohatství.

 

Happy Danes

Co tedy přispělo k tom, že se kolo přesunulo z pozice tolerovaného bláznovství přes módní vlnu až do podoby seriózně vnímané záležitosti, o jejíž prospěšnosti ve městech už téměř nikdo nepochybuje?

Za posledních 25 let jsme udělali velký krok dopředu v oblasti cyklodopravy. Máme urbanisty a městské architekty, kteří jsou schopní navrhovat funkční řešení pro cyklistickou infrastrukturu. Na samotné vnímání měly rovněž vliv organizace, které se zabývají udržitelnou dopravou. Generace mých dětí už auto nevlastní a ani netouží vlastnit. Když je potřeba, využívá carsharing,” shrnuje dosavadní vývoj Ole Frijs-Madsen.

Spolupráci s Dány a inspiraci jejich pojetím dopravy a veřejného prostoru si pochvaluje i Barbora Císařová z Auto*Matu: „S Dánským velvyslanectvím v ČR nás pojí dlouholetá spolupráce nejen v rámci výzvy Do práce na kole. Moc si jí vážíme a je pro nás důkazem toho, že naše snažení má smysl a může mít i širší dopad,” dodává B. Císařová, která se stará o rozvoj strategických partnerství.

Večer už se v Hradci předávaly ceny vítězům květnové kampaně Do práce na kole. A Hradečáci mohli být skutečně pyšní, protože absolutním vítězem v celonárodní kategorii Nejvýkonnější běžec se stal Tomáš Voňka z firmy BSSHOP z Hradce Králové, který v měsíci květnu naběhal neuvěřitelných 701,2 km. A pro ocenění si přišli také studenti, kteří se zapojili do pilotního ročníku Do školy na kole. V kategorii týmová pravidelnost uspěli studenti Univerzity Hradec Králové, kteří tak „dali na frak” rivalům z Pardubic, Olomouce i Prahy.

Hradec se stal zároveň prvním městem, kde se účastníci kampaně Do práce na kole sami podíleli na šetrné distribuci startovních balíčků. Asi polovina z 466 soutěžících si pro ně přijela či přišla do Bajkazylu, zbytek organizátoři rozvezli pomocí cargokol.