Cyklozaměstnavatelé v Česku 2020

Cyklozaměstnavatelé v Česku 2020
24. 9. 2020

Nadace Partnerství a spolek AutoMat zpracovaly unikátní průzkum Cyklozaměstnavatelé v Česku 2020, který je založen na odpovědích zaměstnanců z 429 unikátních pracovišť, která se zúčastnila letošní výzvy Do práce na kole. Patří mezi ně malé, střední a velké firmy, ministerstva, výzkumné instituce, městské a krajské úřady a další. Zaměstnanci odpovídali celkem na 23 otázek pokrývající čtyři oblasti podpory cyklodopravy na pracovišti.

Stáhněte si celý průzkum zde.

Firmy podporující své zaměstnance nejčastěji sází na zajištění kvalitního a bezpečného parkování jízdních kol. 81 % firem nabízí zastřešené stání pro kola, 79 % firem nabízí stání pro kola bezprostředně u vchodu firmy anebo blíže než parkování pro automobily, 76 % firem má bezbariérový přístup k parkování kol. V zabezpečení jízdních kol firmy volí fyzicky chráněný prostor jako kolárnu nebo kleu (64 % firem), přístup ke kolům pouze přes zaměstnanecký čip (62 %), kamerový dohled (59 %) a instalaci bezpečnostních stojanů, které umožňují uzamknout kolo za rám a zároveň za jedno z kol (53 %).

„Výsledky průzkumu ukazují, že firmy v ČR považují dojížďku zaměstnanců do práce na kole za důležitý přínos k firemní kultuře z ekologického i ekonomického hlediska a nabízí svým zaměstnancům adekvátní zázemí i motivaci“, říká garant průzkumu Michal Šindelář z Nadace Partnerství.

Po dojezdu do zaměstnání mají pracovníci v 89 % firem k dispozici sprchy a v 72 % firem šatny. Využít nějakou podporovanou formu sušení oblečení mohou lidé na 32 % pracovištích. Více než polovina firem (52 %) podporuje cyklodopravu i finančně skrze investice do zařízení, úhradu startovného do výzvy Do práce na kole či nákup odměn. Firmy motivují zaměstnance k dojíždění na kole skrze firemní cyklovýlet (48 % firem), vnitrofiremní rozšíření výzvy Do práce na kole a vyhlašování firemních výsledků (39 %) nebo poskytováním drobných odměn (28 %). Téměř každá pátá firma (18 %) má k dispozici cyklonářadí pro zaměstnance a každá desátá nabízí i firemní kola (11 %). Na menších pracovištích do velikosti 50 zaměstnanců a méně najdeme cyklonářadí ve čtvrtině případů (25 %), zatímco u velkých firem je to až každé osmé pracoviště (12 %).

Kampaň Do práce na kole je týmová výzva pro každého, kdo sestaví tým o  2-5 členech, a pravidelně spolu s  kolegy dojíždí během května do práce na kole, na jiném bezmotorovém prostředku nebo chodí pěšky či běhá. Firmy mohou bojovat o  titul Cyklozaměstnavatel roku. Hlavním cílem výzvy je přilákat hravou formou obyvatele měst a zaměstnance k tomu, aby alespoň na měsíc nechali auto doma a zkusili se dopravovat do práce na vlastní pohon. V každém soutěžním městě (letos na 50 měst) zapojeném do výzvy Do práce na kole místní koordinátor vyhlašuje vítězného Cyklozaměstnavatele roku, zároveň je vyhlašován i celostátní Cyklozaměstnavatel roku. Od roku 2020 je anketa, kterou vyplňují zaměstnanci firem, věcně sjednocená s evropským standardem. Odborným garantem soutěže Cyklozaměstnavetele roku je Nadace Partnerství. Certifikované firmy získávají slevy na samoobslužné servisní stojany od firmy Cyklohub a slevu na aplikaci pro firemní carpooling HitchMe.

Tipy na vánoční dárky (nejen) pro cyklisty? Koukněte do našeho e-shopu!

Tipy na vánoční dárky (nejen) pro cyklisty? Koukněte do našeho e-shopu!

Ať se nám to líbí nebo ne, čas (opět) letí jako splašený a Vánoce jsou tu za měsíc! Ideální čas na to, poohlédnout se po nějakých těch dárcích. Nejlépe smysluplných,…
Jaká byla letošní výzva Do práce na kole?

Jaká byla letošní výzva Do práce na kole?

Do organizace květnové akce jsme se letos pouštěli s mírnými obavami – kvůli epidemiologické situaci a neustále se měnícím opatřením. Jedenáctý ročník naší celorepublikové výzvy se ale i k našemu…
Chodím tedy jsem. Proč je chůze nejpodceňovanějším cvičením vůbec?

Chodím tedy jsem. Proč je chůze nejpodceňovanějším cvičením vůbec?

Věda nám ukazuje, že klást jednu nohu před druhou zas a znova prospívá našemu fyzickému i mentálnímu zdraví. Zapomeňte na posilovnu, zvedněte se a jděte se projít. Experti říkají, že…
The challenge is organized
auto*mat
General partner
GLS
National partners
Media partners