Honza Haruda: Nedělat věci automaticky…

Honza Haruda: Nedělat věci automaticky…
15. 4. 2021

Honzu Harudu jsme do týmu Do práce na kole “přetáhli” od našeho skvělého a významného partnera CK Kudrna, kde řadu let pracoval. Když Honza nastupoval do AutoMatu, tak asi ještě netušil, že organizování výzvy Do práce na kole pro tisíce účastníků z celé republiky je někdy dobrodružnější než expedice po Kavkazu. Obzvlášť v loňském a letošním roce. Honza to ale nevzdává, každý rok přichází s novinkami a jak říká po ostravsku – dál “fárá” nad vylepšováním a rozšiřováním výzvy.     

Ty samotný jsi v roce 2011 u vzniku Do práce na kole nebyl, do organizačního týmu ses připojil až po pár letech. Ale určitě víš, proč tahle výzva vůbec vznikla a jak se během let proměnila.

Naším hlavním cílem je hravou formou motivovat k udržitelné, tedy aktivní dopravě, a rozproudit k tomu tématu veřejnou debatu. Samozřejmě bychom také chtěli, aby se výzva všem zúčastněným líbila svou myšlenkou, kreativou a svým smyslem tak, že se každý rok zapojí znovu. Důležité je, aby akce přinášela radost ať už organizátorům (nám i v jednotlivých městech), tak i samotným účastníkům. Proto pořád hledáme nové možnosti a příležitosti a zkoušíme na akci pracovat novými způsoby. Hlavně to nedělat ji automaticky.

 

Proč se podle tebe do akce Do práce na kole zapojují každý rok tisíce nadšenců?

Výzva má spoustu aspektů: Překonání sebe sama, změna, vývoj, poznání, budování kondice, zdraví a vytrvalost, teambuilding, podíl na snížení emisí, pocit sounáležitosti s myšlenkou, životním stylem. Výzva je jen nástroj a dává motivaci, ale vždy to je hlavně o nás a našem myšlení.

Máš za sebou dva ročníky organizace Do práce na kole a část toho třetího. Zatím to ale všechno byly nestandardní roky. Co bylo pro tebe nejtěžší?

Ten první rok bývá nejtěžší zřejmě v jakékoliv práci. Vůbec pochopit celou akci, její principy, pravidla, potřeby účastníků, firem i měst. Ty pak plnit a k tomu ještě rozvíjet… To bylo první rok dost náročné. Loni bylo zase nejtěžší naučit se pracovat v domácím odloučení. Organizovat akci pro dvacet tisíc lidí skrze videohovory a vůbec v organizaci pokračovat, když kolem nastává pandemie…

A do třetice?

Doufám, že se vše povede znovu tak, aby nám všem celá akce vlila endorfiny do žil a nabídla alespoň malý příspěvek k naplnění našich životů pohybem a radostí, objevováním okolí i sebe sama. Na to vše je při chůzi či jízdě na kole prostor.

A na jaké novinky se těšíš letos?

Jsem opravdu zvědavý, jak rozjedeme aplikaci, kterou už od loňska vyvíjíme s nadšenci z firmy od Ackee. To je pecka, o které jsme jen snili. A jednoho dne se zhmotnil e-mail, ve kterém vám někdo nabízí vytvoření aplikace v hodnotě milionu korun zdarma. Jen proto, že se mu líbí, co děláte a že toho chce být součástí. To jsou pro nás velké motivace.

Určitě dál plánuješ pracovat s analýzami dat o trasách účastníků…

To je další želízko v ohni, díky kterému můžeme akci Do práce na kole považovat za největší měření aktivního pohybu. Anonymizovaná data slouží zúčastněným městům k vyhodnocení a nápravě slabých či nebezpečných míst v infrastruktuře. Už máme několik konkrétních výsledků, ale jsme ještě na začátku velké cesty.

 

A co nový vizuál a trička od skvělé výtvarnice Toy_Box?

Už se moc těším na ohlasy. Dívka na kole vyjíždějící z práce do svého vesmíru je pro mě synonymem křehkosti. Skrze onu křehkost bychom chtěli podnítit úvahy o bezpečném a inkluzivním městě pro všechny lidi v něm žijící. I ty slabší a křehčí, např. děti a seniory.

Hlavně se pak ale těším na všechny nové i vracející se účastníky, kteří se rádi stanou součástí něčeho většího a smysluplného. Takový pocit bychom podle mě měli v sobě neustále hledat.

Abyste nepřišli o žádné novinky Do práce na kole, odebírejte prosím náš newsletter. Nebudeme vás zbytečně zahlcovat zbytečnostmi. Přinášíme informace o doprovodných akcích ve vašem městě (snídaně zdarma pro účastníky, akce na triko), o slevách a výhodách, které můžete využít, a také praktické tipy, jak si správně zapsat své cesty a na co nezapomenout. 

 

S pohybem dětí je potřeba něco udělat, říká gymnazista, který ke kolu motivuje i pedagogy

S pohybem dětí je potřeba něco udělat, říká gymnazista, který ke kolu motivuje i pedagogy

Tadeáš Vylita jezdí na kole do školy už od svých dvanácti let. Hraje závodně volejbal a letos, když studuje prvním rokem na Akademickém gymnáziu Štěpánská, se přidává k výzvě Do…
Začíná rekordní 11. ročník květnové výzvy Do práce na kole. Potvrzuje zvýšený zájem o aktivní dopravu

Začíná rekordní 11. ročník květnové výzvy Do práce na kole. Potvrzuje zvýšený zájem o aktivní dopravu

Volnější silnice, nedostatek pravidelného pohybu a akcí s kolegy, podpora budování cykloinfrastruktury a také zájem o aktivní a udržitelnou dopravu. To jsou hlavní motivace více než 20 200 registrovaných účastnic…
Anna Kociánová: Kola do provozu patří a řidiči si na ně musí zvyknout

Anna Kociánová: Kola do provozu patří a řidiči si na ně musí zvyknout

S Aničkou, která je naší “hlásnou troubou”, jsme si v rámci dalšího dílu seriálu o ženách AutoMatu povídali o tom, proč se v některých městech na kole jezdí víc než…
The challenge is organized
auto*mat
General partner
GLS
National partners
Media partners