Skončil 10. ročník výzvy Do práce na kole

S koncem května skončil i 10. ročník výzvy Do práce na kole. Ten byl sice poznamenaný nouzovým stavem, ale i tak přilákal na 16 000 účastníků z celé republiky. Ti celkem najezdili, naběhali a nachodili víc kilometrů než loni. 

Konec květnové výzvy oslavili v úterý ráno organizátoři ze spolku AutoMat na pražské Náplavce. Na společnou snídani dorazili nejen desítky účastníků akce, ale i náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Chtěl bych poděkovat organizátorům akce Do práce na kole za práci, kterou odvádějí v propagaci cyklistiky. Právě využívání kola a pěší chůze je pro nás velmi důležité obzvlášť teď, kdy lidé v důsledku strachu z koronaviru odcházeli z MHD. Minulý týden jsme zaznamenali víc než dvojnásobný počet cyklistů oproti stejnému týdnu v minulém roce. Doufám, že ta čísla dále porostou a my se tomu snažíme přizpůsobit, včetně investic Prahy do cykloinfrastruktury,“ přivítal snídající cyklisty Scheinherr.

Uskutečnit Do práce na kole v tradičním květnovém termínu byla skutečně výzva. Organizátoři ze spolku AutoMat se rozhodli rozvolnit pravidla, a do soutěžního systému bylo nově možné zapisovat či nahrávat také bezmotorové cesty na nákup, procházku se psem nebo i domácí cvičení.

Loni se do akce zapojilo bezmála 20 000 účastníků, letos jsme byli vzhledem k okolnostem nadšení i z necelých 16 000. Ještě v březnu v době registrací jsme totiž zvažovali i zrušení celé akce. To by ovšem bylo pro výzvu a možná i celý spolek likvidační,“ popisuje dilema hlavní koordinátor Jan Haruda.

Naopak cestování „na vlastní pohon“ dostalo během jarních měsíců zcela nový rozměr. „Kolo, chůze a běh se ukázaly i během největší krize jako nejbezpečnější a nezdravější dopravní prostředky. Kromě toho, že se člověk nedostal do blízkého kontaktu s desítkami dalších lidí, tak pravidelný pohyb funguje jako prevence nemocí a navíc nevznikají emise, které zhoršují průběh i samotného onemocnění covid-19,“ doplňuje Haruda.

Kompletní vyhlášení výsledků Do práce na kole 2020 včetně vylosovaných vítězů se uskuteční 17. 6. 2020 v RouBike Coffee v Modřanech. Večírku bude předcházet společná cyklojízda z centra města.

A teď už čísla za 2020:

celá republika (50 pořadatelských měst):

téměř 16 000 účastníků

393 000 bezmotorových cest

2700 společností (firmy a instituce)

493 tun ušetřeného CO2

3 821 000 km překonaných „na vlastní pohon“  – na kole, koloběžce, pěšky, poklusem ( 5 x víc km zdoláno na kole a koloběžce než pěšky a poklusem)

Výkonnost pro dobrou věc aneb Dobroprojekty:

Celkem našlapáno 646 000 km, tj. asi 16 x kolem zeměkoule

Na Cyklorikšu pro seniory přispělo svými km 15,5 % zapojených
Na projekt Fokusu Praha Life is like a bike 13,5 % účastníků
Na nadační fond Na kole dětem – NF Josefa Zimovčáka 71 % zapojených

Praha:

téměř 6000 účastníků
V Praze lehce nadpoloviční většina cest na kole oproti chůzi a běhu, zato ale na kole zdolávány větší vzdálenosti (v Praze průměrně 4,5 km na chůzi a běh a 15 km na kolo).

Jen ve dvou městech se častěji chodilo a běhalo, než jezdilo na kole. Z 50 pořadatelských měst to je Jablonec a Ústí nad Labem.

Nejvyšší procento obyvatel zapojených do Do práce na kole vzhledem k počtu obyvatel mají Otrokovice.

Výzvu pořádá
auto*mat
Generální partner
GLS
Národní partneři
Mediální partneři